Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2014

Προσωπικές αντωνυμίες



     Οι προσωπικές αντωνυμίες συναντώνται σε ενικό και πληθυντικό αριθμό, έχουν τρία γένη, και τέσσερις  πτώσεις. Η σωστή χρήση των προσωπικών αντωνυμιών είναι πολύ σημαντική τόσο στον καθημερινό, όσο και στον γραπτό λόγο. Η χρήση τους, είναι συνήθως αυτήν του υποκειμένου ή του άμεσου και έμμεσου αντικειμένου. 

Η ονομαστική πτώση των προσωπικών αντωνυμιών φανερώνει το υποκείμενο ενός ρήματος. Η αιτιατική το άμεσο αντικείμενο και η δοτική το έμμεσο, ή συντάσσεται με ρήματα που παίρνουν άμεσο αντικείμενο με δοτική. Η γενική κλίση των προσωπικών αντωνυμιών φανερώνει τον κτήτορα, δηλαδή κάτι ανήκει σε κάποιον. 


Στον παρακάτω πίνακα παρατίθενται οι προσωπικές αντωνυμίες στην ονομαστική, στην αιτιατική και στην δοτική με την αντίστοιχη ελληνική μετάφραση.


Nominativ
Akkusativ

Dativ

ich
mich
εμένα, με
mir
Σ’ εμένα, μου 
du
dich
εσένα, σε
dir
Σ’ εσένα, σου 
er
ihn
αυτόν, τον 
ihm
Σ’ αυτόν, του
sie
sie
αυτήν, την
ihr
Σ’ αυτήν,της 
es
es
αυτό, το 
ihm
Σ’ αυτό το 
wir
uns
εμάς, μας
uns
Σ’ εμάς μας 
ihr
euch
εσάς, σας 
euch
Σ’ εσάς σας 
Sie, sie
sie
αυτούς, τους
Ihnen, ihnen
Σ’ αυτούς του



  • Αιτιατική 

Die Mutter liebt mich η μητέρα με αγαπάει
Mein Freund liebt dich  ο φίλος μου σε αγαπάει
Wer liebt Sie? Frau Stur? Ποιον αγαπάτε; Κυρία Στουρ
Melanie liebt ihn noch. Η Μελανία τον αγαπά ακόμα
Kurt liebt sie heiß Ο Κουρτ την αγαπά θερμά
Das Kind liebt es auch Τα παιδιά το αγαπάνε επίσης

Die Mutter liebt uns alle. Η μητέρα μας αγαπά όλους
Meine Freund liebt euch alla Η οικογένειά μου σας αγαπά όλους
Melanie liebt sie beide Η μελανία σας αγαπά και τους δύο
Kurt liebt sie beide heiß Ο Κουρτ σας αγαπά και τους δύο θερμά
Die Kinder lieben sie beide Τα παιδιά τα αγαπούν και τα δύο





  • Δοτική 

Die Mutter gibt mir das Geld Η μητέρα μου δίνει τα χρήματα.
Mein Freund gibt dir das Geld Ο φίλος μου σου δίνει τα χρήματα.
Wer gibt Ihnen das Geld? Ποιος δίνει σε αυτούς χρήματα.
Melanie gibt ihm das Geld Η μελανία του δίνει τα χρήματα.
Kurt gibt ihr das Geld Ο Κουρτ της δίνει τα χρήματα.
Das Kind gibt ihm das Futter Το παιδί του δίνει ζωοτροφή.


Die Mutter gibt uns das Geld Η μητέρα μας δίνει τα χρήματα.
Mein Freund gibt euch das Geld Ο φίλος μου σας δίνει τα χρήματα
Wer gibt Ihnen Geld? Ποιος σας δίνει χρήματα
Melanie gibt ihnen beiden eine Kuss Η μελανία δίνει και στους δύο ένα φιλί
















5 σχόλια: